Dagens...

Idag gick erik på baguette-runda. Han kom hem mycket nöjd

STORstädning

Imorse bestämde vi som skulle stanna kvar här att storstäda i köket. De flesta som bodde här förra veckan åkte hem igår så vi var bara åtta kvar. Vi tömde kylen på allt sitt innehåll så att alla fick vars en hylla. Vi tömde alla skåp så att ala fick ett eget. Det var très bien.

Men om det var äckligt! Vi hittade matrester som var helt gröna av mögel och det var imöjligt att identifiera maträtten. Det blev fyra fulla soppåsar fulla av skräp (mest mat). Jag hade ju såklart en fördel då jag hade mina svarta diskhandskar med volang (tack Alice!).

Nu känner vi oss mycket mer hemma i köket, med egen hylla i kylen och två egna lådor till det andra.

Idag kommer det mycket nytt folk. Det har redan kommit en engelska (Carrie), en holländska (Evelyn), en tjeckiska (Petra) och en kille som vi inte har träffat än. Efter att köket var fördigstädat begav vi oss ner till stan för att leta efter sushi, men till vår stora besvikelse var det stängt. Montpellier är verkligen DÖTT på söndagar. Det blev en baguette istället innan vi gick hem för att städa vårt rum och göra läxan. Erik mailade även en badmintonklubb i stan (om man nu kan kalla det istan för det är en ganska bra bit dit, men med trammen (spårvagnen) går det säkert bra).

// XOXO E&S

La plage

Idag bestämde vi oss för att åka till en strand som ligger vid en by som heter Maguelone. Det blev jag, E, T, Corine och Ann-Cathrine. När vi kom dit mötte vi även James och Lily. För att ta sig till denna strand ska man:

1. Ta spårvagnen till St.Cléophas.
  2. Ta bussen till Villeneuve lés Maguelone.
  3. Låna en cykel och cykla i ca 15 minuter.

Som ni ser är det lite krångligare än att ta den svettiga och trånga 28:an till Palavas, men det var värt besväret. Resanvar ganska trevlig med air-con i bussen och flamingos längs cykelleden. Och stranden var fantastisk! Vi kommer nog inte åka tillbaka till Palavas så ofta nu när vi känner till Maguelone. Vi hade med oss våra kompisar Wabooba och volleybollen. Volleybollen fick vi av en av de som åkte hem idag och inte skulle ta med den.

Middag et les estivales

Denna kväll var den sista för ganska många på residenset, så vi hade gemensam pasta middag med tre olika rätter. Självklart var det kungen av pasta, Giulio, som lagade maten. Ivrig som alla italienare, blev han snart varm och kastade av sig sin tröja och lagade maten topless. Vi hade spaggetti med pesto, tomatsås och carbonara. Inget kan gå fel när en italienare gör pasta och mycket riktigt blev det jättegott. Sedan la det trådlösa internetet av på allas datorer utom min??? Så den var utlånad ett tag.

Detta var också den sista kvällen för les estivales à Montpellier och självklart var vi tvugna och gå dit. Sedan innan hade vi bestämt att Sofia och jag skulle äta sniglar på festivalen. Eftersom S aldrig har ätit sniglar var hon lite nervös, men efter bara en liten stunds tvekan beställde vi en assiett med fyra ostron och sex sniglar. Varken jag eller S hade smakat ostron, så det var en ny upplevelse för mig också. Ostronen var lite skumma, men jag tyckte det blev gott med citron till. Sniglarna var jätegoda doppade i vitlökssås och S var positiv.

När vi satt och mumsade på våra sniglar bäst började en hög argentinare prata med oss. Han hävdade att les estivales skulle vara även nu på tisdag. Vi vet inte riktigt om han viste vad han pratade om men vi ska absolut kolla upp det för les estivales är en av höjdpunkterna hittils i montpellier.

//Au revoir

Baguette

Imorse gick E och köpte en baguete till frukost. Han var lagom pigg

Amigo bus och Scandale

Igår bestämde vi på vårt residens oss för att åka med Amigo Bus. Det är en speciell buslinje som går mellan stadens största nattklubbar (många ligger utanför centrum). Vi gick av på nattklubben Scandale, som var till hälften utomhus med palmer. Musiken var bra ( ça va) men ganska enformig mot slutet. Den ända låten vi kände igen var discobitch. Den är verkligen ça va. Okej, E kände till en till. Klubben var förövrigt fullspäckad av vitklädda fransmän/fransyskor, svindyra drinkar och två lättklädda hookers som dansade på en upphöjd plattform. Vi kom tillbaka hem vid fyra-tiden, då såg jag och E klart på filmen Beerfest innan vi somnade.

//S&E

Crêpes et jogging

Efter dagen skola var det den officiella crêpes-dagen. Det finns ett ställe med happy hour torsdagar kl 19-20, så dit går alla från vårt residens. S och jag åt en med choklad- och banan-smak. Mmmm. På vägen hem kände vi att de var väldigt svalt ute, så vi bestämde oss för att ta vår första joggingtur. Vi bytte om och begav oss iväg. Vi sprang mot den botaniska trädgården för att jogga där, men den var stängd. Vi sprang vidare och stötte på en stor friidrottsarena som var öppen för allmänheten. Efter många svettiga varv var vi nöjda och gick hem. Det kommer bli många fler kvällar där. Det kan jag lova.

stranden?

Idag gick jag, e och t upp tidigt för att kunna ge oss av till stranden redan klockan 0900. Våra engelska vänner hade tipsat om en spårvagn som skulle stanna vid ett ställe man kunde låna cyklar gratis. Därifrån skulle man cykla i ca 20 min och hamna vid en fantastisk strand. Vi gav oss alltså iväg för att kunna vara där länge innan skolan. Men när vi hoppade av spårvagnen såg vi inga cyklar... hmm. vi frågade en kille i gul väst var cykeluthyrningen fanns och han berätta vägen till en. Detta var dock inte den vi hade blivit rekomenderade men vi bestämde oss ändå för att hyra cyklar där för €1. TYvärr hade de bara två kvar så vi tog dom och bestämde att en av oss kunde sitta på pakethållaren. När vi äntligen var på väg såg vi till vår förtvivlan att lufttrycket i hjulen inte precis var till belåtenhet. Vi bad om en cykelpump men fick höra att de bara hade pumpar på stationen mitt i stan. VA?! Cykelstation utan cykelpump.... Uthyrningskillen förestog att vi kunde cykla en mil till närmsta bensinmack för att pumpa våra cyklar. Non, merci...Vi lämnade tillbaka cyklarna och åkte lite snopna tillbaka in till stan där vi satte oss i en park och gjorde lite läxa. Men nu sitter vi här i vårt rum, obadade och en aning besvikna.
The english have some explaining to do...

Parken heter Jardin du champ de Mars.

Ödla i sängen.

Titeln säger det mesta...

...Vi bjuder på en liten bonusbild på min vänsterarm. Jag började med denna märkliga kreaktion under lektionen och sofia avslutade den vid elvatiden. Snyggt va? Hoppas det går att tvätta bort...

//E&S

Frukost/lunch i "le Jardin du plants"

Det var ganska förståligt att vi sov till kl 11.30 idag. Tove väckte oss när hon knackade på dörren. Man har väl haft stunder då man är piggare, men vi lyckades slänga i oss lite ffrukost innan vi gick för att köpa en baguette. Vi hade dagen innan bestämt att vi skulle ha frukost i parken. Det är en stor botanisk trädgård som var mycket trevlig och ligger precis där vi bor. Efter vår lilla picknick, som vi hade tillsammans med en undernärd katt, gick E hem men jag och T stannade för att sola. Vi gick sedan till posten för att fixa med några lådor sm T ska få från sverige. På den första posten fick vi tala med en "expert på engelska" som vars engelska jag nog inte skulle kalla exeptionell. Han skickade oss till ett annat kontor där vi kunde uträtta vårt ärende.

Sedan var det dax för skolan. Vi speeddatade med påhitade karaktärer. Alla enades om att min (s) karaktär, Claire Voltaire, nog var den minst omtyckta. Eriks vänsterextrema, skalliga författare, Jean-Luc Moulin, var däremot mycket omtyckt. Det var nog det mesta från den 27:e augusti. Idag flyttar Shanar till london och vi önskar henne all lycka! <3

/ S&E

The australian bar

Den stora festkvällen började med att sätta sig på gatan och dricka lite vin/öl. Sedan gick vi i samlad trupp till baren. En promenad på kanske en halvtimme. Vi tappade bara bort två pers på vägen men de dök opp lite senare.

Australian bar var en ganska trevlig bar men musiken var dessvärre ganska kass. Vi kom inte dit förän ca 0100 så vi fick inte stanna så länge då de stängde 0200. Men vi har ju flera andra tisdagar på oss att gå dit. (de har happy hour hela natten om tisdagarna). Sedan gick vi alla till en nattklubb som på ren skånska var mög men ja, vi stannade ändå. Vi kom tillbaka hem vid ca 0430, då var vi mycket nöjda över att vi har eftermiddagslektioner denna veckan. Med andra ord blev med sovmorgon till middag idag.

// Au revoir S&E

La plage

Bon jour mes amis!

Idag har vi spenderat halva dagen på stranden med Tove. Resan dit var trång och svettig, resan hem var overpriced. Men vi är glada ändå. Vi vet inte hur ni har det där hemma i sverige, men här i Montpellier börjar skolan 15.50. Skönt med sovmorgon/lunch. Vi lekte såklart med "the waboba ball", en liten boll som studsar på vattenytan, hur kul som helst!

I morse fick vi även besök av två killar som skulle ta hand om råttorna. Inom tre dagar ska de ha lämnat oss ifred, råttorna då. Killarna åkte redan efter någon timme.

Sen var vi i skolan, jag E och Hanna fick dansa små grodorna för att visa vad vi gör på midsommar. Vi lärde oss även några användbara raggningsrepliker. Funfunfun.

Ikväll är det den stora festkvällen för oss som går på ILA. Alla beger sig till the Australian bar, och sedan vidare.. vet ej riktigt var men vi hänger på de andra :) Nu skypar jag med mina älskade systrar så jag får skriva mer senare.

PS. Nu rakar E av sig sitt skägg!

Vert anglais

(Grön britt)

Ikväll skulle delar av hushållet bege sig till baren Vert anglais där de serverar öl mm för ca halva det normala priset. Vi hängde så klart på. Det var vi, harriet, lily, ollie, james, nikki, carlos (colombia), salita (colombia) samt två spanska tjejer. Vi drack en god franst öl som hette 1664. Halv pint för endast €1,50!

// Bon nuit!

Lektion och middag

Första lektionen började redan idag klockan 15,15. Min och Eriks lärare heter Benjamin och ser ut att vara typ 30. Mycket impulsiv och Erik tycker han är fjollig. Det var faktiskt mycket trevligt och det är betydligt roligare att lära sig franska här än hemma. franska är det enda språk som används på skolan. Låter kanske svårt men det är inte farligt alls.

Här är jag och vår klasskamrat Hanna, eller " 'Anna" som Benjamin säger. På tal om uttal så har fransmännen problem med att säga tove. Det låter mer som "Tåvv" eller "Tåven". Lite småkul.

Till Middag lagade vi någon kötträt med pasta. Det blev helt okej men köttet var nog inte det bästa... vi blev iaf mätta. Sen fick vi svenskar (dock ej Erik) en kick och städade hela vårt kök. Okej Erik torkade lite. Där är nu jättefint, vi får se hur där ser ut imorgon bitti. Speaking of kök. Våra grannar har sett en råtta och en mus i köket idag och tydligen finns det ett hål bakom vasken. Det har även synts en råtta i ett av rummen. Som tur är är det inte vårt. Det kommer några killar och ska fixa det imorgon. FRESH!

// S&E

I.L.A.

08,00 Idag började skolan. Alla nya elever gör ett språktest så att man blir placerad i en grupp som passar ens nivå. Efter en mystisk frukost bestående av äcklig , tjock yoghurt med mycket färgämne, te och konstig juice gick vi och Tove till skolan I.L.A. 33, Grand Rue Jean Moulin. Vi blev genast ivägfösta till olika provsalar. Provet var svårt och det satt ganska skumma människor runt om en. Efter provet hade vi en timmes fritid (promenadtid). Sedan var det dags för lite praktisk information i samma salar som innan. Sofia och Tove hamnade i samma sal, så jag var tvungen att bekanta mig med en ny person. Det blev Hanna från Ängelholm.

Bilderna är från skolans innergård.

Vi skickades sedan iväg på en guidad tur runt stan med en mycket pigg guide. Någon som inte var lika pigg var den 50-åriga, svettiga, och sanslöst förvirrade Roger som ochså ska börja på vår skola. Han frågade bla om man fick cykla på den antika, avstängda, 30-meter höga akvedukten. Vi fick på turen se flera väggmålningar som är typiska för staden.

Efter turen fick vi veta att Jag, Erik och Hanna kom i samma grupp men Tove i en annan. Vi (E,S,T) bestämde oss för att gå till affären och handla lite mat innan dagens lektion skulle börja. Det blev lite kött, pasta, korv, vin, mjölk, grönsaker, pastasås, crème fraiche, olivolja, juice, bacon, tortellini och självklart toalettpapper (rosa). Så nu har vi mat till de närmsta dagarna.

Au revoir! S&E

Dimanche soir

När vi satt här igårkväll och lyssnade på Edit Piaf som bäst, så knackade det på vår dörr. Erik gick ooch öppnade och där stod två blondiner. Harriet från Manchester och Tove från Boden ("bodn" låter det när hon säger det). Tove kom också hit igårkväll och ska plugga här lika länge som vi. De flesta andra stannar bara några veckor. Anyways, de ville att vi skulle hänga med ut på en drink och vem tackar nej till en sådan inbjudan? Innan vi gick pratade vi även med en spanjorska och en colombianska som även de ska stanna här ett bra tag.

Vi begav oss till puben Foch där bartendern inte gav erik sin beställning så han beställde en ny och då fick han två. Inga problem sa någon och erik sa inte emot. Vi som satt runt bordet var Tove, Julio ("hulio" från Italien), Harriet, Ann-Katrine (schweiz), Nikki (stavning? Österrike ), tjej med okänt namn från belgien, plus vi två. Trevligt trevligt. Efter två timmars snuskiga skämt från Harriet och italienaren satte vi punkt för en mycket trevlig kväll och gick hem.

/ E&S

Kvällsmat.

Som sagt var ju alla affärer stängda så när det började kurra i magen bestämde vi oss för att gå in till stan och äta lite. Samt besöka det lilla puben för att se på fotboll. Men vad stötte vi då på? Jovisst, en supermarché som var öppen! Vi gick in och handlade lite ingredienser till middagen samt frulle till imorgon. Då skulle vi alltså laga mat i vårt gemensamma kök. öööööh! Vi är max 20 pers som delar och diskberget är... imponerande. Det finns ingen speciell ordning i lådorna och i kylen gäller "hittar du en lucka så lägg dina saker där". Det verkar vara övervägande spanjorer och österrikare här. Ja och en italienare som sa att han inte bodde här men han grät nästan när dom hällde i fel matolja i kastrullen.

Vi fick iaf ihop en fin liten pastasallad och när vi sen diskade allt vi använt så fick två andra dåligt samvete och började diska det andra (dom är nog inte klara än).

//S&E

3, Rue de l'ecole de droit, 34000 Montpellier

Rubriken är våran adress, till vilken vi begav oss imorse. Då våra väskor knappast hade blivit lättare under helgen bestämde vi oss för att ta en taxi. Vi bor i ett korridorrum med egen toalett men vi delar kök med alla andra. Vi vet inte hur många än, vi har bara träffat en som heter Igor men han åker hem om en vecka. Tyvärr har vi inget eget kylskåp och de i köket är gaska fulla men vi ska nog kunna tränga oss in! Nu håller Erik på att fotta vårt rum så vi kan visa hur det ser ut. Vi har en lila vägg :)

Vid 13,00 gick vi ut för att handla mat med det fick vi inte för tydligen har alla stängt på söndagar. Inte ens vatten fick vi köpa men vi fick två fina gröna glas på McDonalds.

Mätta men utan varken middag eller frukost med oss hem bestämd vi oss ör att inleda skrivandet i bloggen samt fylla rummet med post-it-lappar.

/mvh garderoben

Dîner

Efter badet var vi mycket hungriga och svettiga. Efter en dusch gav vi oss ut på jakt efter en restaurang i gamla stan. Vi var dock lite tidigt ute, så vi döda tid genom att ta en öl på en irländsk pub som dessutom visade fulham-arsenal (1-0). Det var gott, men ganska dyrt. Efter en stunds irrande bland gränderna hittade vi en trevlig restaurang som hade en ganska billig trerätters meny.

Förrätt: Sofia                                  Erik
              Gratinerade musslor       - l l -

Varmrätt:  Sofia                                        Erik
                  Typ anka                                 Något med lamm

Resultat:

Det är alltid lika spännande att beställa när man inte kan översätta menyn till fullo.

Jag blev ganska förvånad när mitt lamm var inbakat i ngn konstig paj?? Det var iaf gott ^^/ Erik

Efterrätt: Sofia                        Erik
                Crème caramel     - l l -

Vin: Rosé

/ Vi kom hem till hotellet även denna natt.

Samedi

(Lördag)

Vi väcktes av vår receptionist som undrade om vi hade sovit där i natt... Vi hade ju kommit hem innan 01,00 som han hade sagt och vi sa t o m bon soir när vi kom hem. Vi gick till en supermatché och köpte lite frukost:

Une baguette Mitron
La vache qui ri (mjukost som vi doppade baguetten i)
Jus d'orange
Yop (drickyogurt)
l'eau minerale

Det blev en mysig pique-nique i jardin du champ de mars (den stora centrala parken)

Vi tog sedan en promenad runt stan för att se var vår skola och lägenhet låg. Det visade sig att skolan låg mitt på en av stans största shoppinggator. Fintfint. Vår bostad ligger nära Montpelliers egna Arc de Triomphe (Triumfbåge). Vi bor även granne med en park.

Sen tog vi buss nr 28 till Peroles (orten där stranden ligger). Chauffören körde som en galning. Lite omruskade anlände vi 20 minuter senare vid en busshållsplats. Vi tog rygg på en barnfamilj som också skulle till stranden och mycket riktigt öppnade havet sig framför oss bara några minuter senare!

/E&S

PS glassen var skitdyr.

Les Estivales

När vi gick ut för att äta middag, såg vi till vår förtjusning att det var festival! Massor med god mat men framför allt mycket vin! Staden arrangerade en vinprovning för endast €3 per person! Vi köpte genast biljetter och fick ett vinglas på köpet!

Vi såg även en gigantisk limpa...

... som vi ville köpa, men vi fick inte ha mat på vårt hotellrum :(

/Grosses bises

Framme!

Efter fyra timmars tågresa och en kvart för att hitta ut från stationen välkomnades vi av medelhavsvärme och en trekantig park. Vi promenerade till Hotel Nova med vår packning på sammanlagt ca 80kg. Lätt som en plätt! De längsta tre hundra meterna i vårt liv! Det måste sett roligt ut, för någon stack ut en kamera från en bil och fottade oss.

/E&S

Halvvägs

Strax innan 10 kom vi fram till Paris Charles de Gaulle. Då insåg vi att vi hade en lång väntetid tills vårt tåg gick.
Efter att ha lekt med hiss, rullband och bagagekärror i tre timmar kom dock vårt snabbtåg som skulle ta os till Montpellier St Roch.

Le blogg!

Välkommen till vår blogg.

Välkommen till min nya blogg!